Hjulvalg

Historikk

Quattro er en gammel bil som mange ønsker å holde tidsriktig. En del av dette er naturlig nok også å opprettholde bilene med tidsriktige felger og dekk. Dessverre er det for enkelte av disse komponentene blitt vanskelig å få komplettert med korrekt størrelse på dekk, så jeg gjør herved en liten artikkel på emnet.

Audi Quattro er primært levert med følgende:

  • Ronal 6J15 ET45, med 205/60R15
  • Fuchs 7J15 ET45, med 205/60R15
  • Ronal 8J15 ET24, med 215/50R15
  • BBS RS065 8J15 ET24, med 215/50R15

Med Porsche 911 og BMW E30 sine typiske oppsett med smale felger foran og brede bak, har dette også blitt representert av dekkindustrien. 205/55R15 og 225/50R15 er et dekkpar som ivaretar samme rulleomkrets, og har i stor grad faset ut behovet for 215/50R15 som trengs til sen Quattro.

 

Så hva gjør man?

Det naturlige valget for 8″ felger blir naturligvis å finne mest ideelle dekk. For de fleste vil det være å velge 225/50, alternativt 205/55. Men sistnevnte gir litt mer strekk enn ønskelig, så dekkprodusents effektive mønsterbredde bør vurderes.

  • Dunlop produserte ‘nylig’ 215/50R15, men disse fås ikke mer.
  • Semi-slicks (feil for en touring-klassiker…)
  • Nankang XR611 fås i 225/50 (tvil om egenskaper kontra Toyo)
  • Pirelli Assimetrico fås i 225/50 (dyre)
  • Toyo Proxes T1-R er nylig gjort tilgjengelig i 225/50
  • Vredestein meldes vil tilby 215/50 dekk i sitt 2019 Youngtimer sortiment!

 


Toyo Proxes T1-R nylig lansert i 225/50